Vinkkejä hyviin ja huonompiin päiviin

Hyvä ravitsemustila syövän aikana auttaa varmistamaan, että kehossasi on oikea määrä ravintoaineita, joita tarvitset toimintakykyyn, lihasmassan ylläpitoon, hoitojen läpiviemiseen ja ennen kaikkea elämästä nauttimiseen.

Ota asia puheeksi terveydenhuollon ammattilaisen kanssa, mikäli koet haasteita syömisessä ja juomisessa tai painosi ylläpitämisessä. Älä odota, että ehdit jo kärsiä edellä mainituista oireista vaan ole itse aktiivinen, sillä sitä nopeammin voit saada oikeanlaista apua, neuvoja ja tukea.


Hyviä ja huonompia päiviä

Syöpäpotilaiden arkeen mahtuu sekä hyviä että huonoja päiviä. Yritä olla murehtimatta huonommista päivistä liikaa – keskity sen sijaan erityisesti niihin päiviin, jolloin tunnet olosi hyväksi.

Mikä teki päivästäsi ”hyvän”? Nukuitko hyvin vai onnistuitko pääsemään irti huolistasi? Ehkäpä olit ulkona ja liikkeellä? Sait nautittua ateriasi helpommin tai sait apua täydennysravintojuomista? Ystävän vierailu on voinut olla tervetullut yllätys.

Huonompana päivänä, yritä muistella, mikä auttoi tekemään päivästäsi viimeksi hyvän? Lepää luvan kanssa ja napostele pieniä välipaloja, kun siltä tuntuu. Ota kulhoon pähkinöitä tai nauti täydennysravintojuomia, joista saat sekä ravintoa että nestettä. Keskity siihen, missä olet onnistunut, äläkä huoli, vaikket saisikaan syötyä ateriaasi kokonaan loppuun.

Kun syöminen ja juominen on vaikeaa, on jokaisella suupalalla merkitys. Siksi energia- ja proteiinipitoisten sekä muuten ravintoarvoltaan hyvien ruokien valinta on erityisen tärkeää.

Huonompina päivinä:

Syö pieniä aterioita tai välipaloja säännöllisesti ja ota kaikki irti silloin, kun tunnet itsesi nälkäiseksi. On ok napostella aina kun siltä tuntuu tai nauttia täydennysravintojuomia, jollei ateria maistu. Saatat ajatella, että välipala tai juoma voi vaikuttaa siihen, maistuuko seuraava ateria sinulle. Näin ei yleensä käy ja on parasta hyödyntää se hetki, kun jokin maistuu.

Suuret annokset voivat tuntua vastenmielisiltä ja ylivoimaisilta. Pienemmät naposteltavat, välipalat ja täydennysravintojuomat voivat olla helpompia nauttia ja voivat auttaa lisäämään ravinnonsaantia.

Syömällä monipuolisesti saat tarvitsemasi ravintoaineet, mukaan lukien vitamiinit ja kivennäisaineet. Jos et kuitenkaan voi syödä ja juoda normaalisti, terveydenhuollon henkilökunta voi neuvoa käyttämään vitamiini- ja kivennäisainelisiä. Nauti ravintolisiä ja täydennysravintojuomia annetun ohjeen mukaisesti.

Myyttien murtamista

Suhtaudu varauksella vaihtoehtoisiin dieetteihin tai tuotteisiin, jotka lupaavat hoitaa tai parantaa syövän.

Saatat kuulla vaihtoehtoisista- tai muotiruokavalioista, joiden avulla väitetään syövän paranevan. Niissä voidaan rajoittaa tietyntyyppisiä ruokia tai keskittyä erikoisiin ruokiin tai ruokayhdistelmiin. Yhdenkään ruokavalion ei ole tieteellisesti todistettu parantavan tai korvaavan syöpähoitoja. Muotidieetit voivat jopa vaikeuttaa elimistön tarvitsemien ravintoaineiden saamista.

Suhtaudu varauksella myös väitteisiin, jotka viittaavat joidenkin ravintoaineiden ruokkivan syöpää. Tieteellistä näyttöä tällaiselle ei ole.

Käytännön vinkkejä ruokavalioosi hyvinä ja huonompina päivinä

Kokosimme vinkkejä, jotka voivat auttaa sinua syömisessä ja juomisessa, riippuen tilanteestasi. Alla olevaan taulukkoon olemme keränneet asioita, joiden vuoksi syöpäpotilaat eivät aina syö tarvitsemaansa määrää sekä vinkkejä siihen, mikä voisi auttaa syömisessä. Tarjolla on myös neuvoja huonompien päivien varalle.

  • Huonompina päivinä…

    • Syö 5-6 pienempää välipalaa isompien aterioiden sijaan, syö mitä mieli tekee ja silloin kun maistuu.
    • Täydennysravintojuomat, maitopohjaiset smoothiet, jogurtit tai jäätelö voivat maistua paremmin kuin lämmin ruoka.
    • Jos tulet liian täyteen juomista, kokeile nauttia juomaa vasta aterian jälkeen tai välipalana.
    • Pureskele ruoka huolella ennen nielaisemista. Syö pystyasennossa ja myös oleile pystyssä heti sen jälkeen
    • Ruokaile miellyttävässä ympäristössä, toiset kokevat, että jutustelu tai TV:n katselun lomassa syöminen auttaa.
    • Vahvat maut voivat auttaa ruokahalun heräämisessä- ehkäpä jokin mausteinen, makea tai kirpeä maistuisi?
    • Ole itsellesi armollinen, ei haittaa vaikka koko annos ei maistuisikaan.
    • Aktiivisuus voi edesauttaa ruokahalua, kokeile pientä kävelylenkkiä.
    • Joskus on vaikea edes muistaa kuinka pitkään ongelmia on ilmennyt. Tee suunnitelma: ”jos ongelmaa on vielä kahden päivän kuluttua, soitan lääkärilleni asiasta”.

     

    Hyvinä päivinä…

    • Nauti niistä hetkistä, kun ruoka maistuu ja syöminen tuntuu mukavalta. Paina nämä hetket mieleesi huonompien hetkien varalle.
    • Syö rauhassa ja nauti ruokailutilanteesta
    • Kokeile uusia juttuja keittössä, tee ruokavaliostasi monipuolinen. Vältä aterioiden yksitoikkoisuutta
    • Täytä kaappi lempi- välipaloillasi huonojen päivien varalta. Älä koe syyllisyyttä herkkujen ja välipalojen nauttimisesta, vaikka ne normaalioloissa tuntuisivat epäterveellisiltä (esim. suklaa tai jäätelö). Niistä saat tarvittaessa hyvin energiaa.
    • Valmistaudu niihin päiviin, kun tiedät ruokahalusi olevan huono, kuten hoitojen aikana tai niiden jälkeen.
  • Huonompina päivinä…

    • Pyydä apua perheeltä ja ystäviltä ostoksiin ja ruoan laittoon, he haluavat auttaa sinua.
    • Valmis- tai noutoruoka on ok, samoin esim. säilykkeet. Kokeile kermaisia keittoja, vanukkaita tai piiraita.
    • Sokeripitoisista ruoista saat energiapommin, mutta se ei kestä kauaa. Täysjyvää sisältävät ruoat ovat parempia ja vapauttavat energiaa hitaammin. Kokeile täysjyväleipää, -pastaa tai -muroja.
    • Voileivät ovat nopeita valmistaa. Laita leivänpäälliseksi jotain proteiinipitoista, kuten munaa, juustoa, kalaa tai lihaa ja lisäksi energiaa esim. öljypohjaisesta kastikkeesta, jotta saat enemmän ravintoaineita.
    • Erimakuiset levitteet, kananmuna, paahto- ja näkkileipä ovat nopeita välipaloja
    • Kokeile täydennysravintojuomia
    • Kokeile hidasta kokkailua, hauduttele ja tee isompia eriä kerrallaan, niin voit pakastaa ja syödä sitten kun sinulle maistuu.

     

    Hyvinä päivinä…

    • Tee lempiruokiasi reilu määrä, jotta voit pakastaa niitä toiseenkin kertaan.
    • Lisää ostoslistalle “helppoa ja nopeaa” ruokatarviketta huonompien päivien varalle
    • Jos suinkin jaksat, käy itse kaupassa. Saat samalla liikuntaa ja pääset ulos neljän seinän sisältä.
  • Huonompina päivinä…

    • Syöpä ja syöpähoidot voivat vaikuttaa siihen, miltä ruoka maistuu. Usein makumuutokset ovat väliaikaisia, mutta harmillisia. Ruoka voi maistua metalliselta, liian makealta tai mauttomalta.
    • Jos ruoka maistuu metalliselta, kokeile vaihtoehtoisista materiaaleista valmistettuja ruokailuvälineitä ja vältä säilykkeitä ja metallisia astioita
    • Lisää ruokiin yrttejä ja mausteita, selleriä, sipulia, inkivääriä tai valkosipulia
    • Vahvat kastikkeet voivat maistua sinulle, esim. sinappi, etikka, sitruunamehu ja salaattikastikkeet. Kokeile sitruuna- tai limemehussa ja oliiviöljyssä marinoituja ruokia, salsoja tai vaikkapa hapanimeläkastiketta
    • Kylmät ruoat voivat maistua paremmin ja voit kokeilla ruokia uusissa muodoissa: voit pakastaa juomia tai kuorruttaa esim. pähkinärouheella jälkiruokia
    • Jos suusi on kipeä, voi olla hyvä välttää mausteisia ruokia, chiliä tai kovia ja rapeita ruokia
    • Pidä suusi puhtaana ja juo runsaasti, sillä kuiva suu voi vaikuttaa myös makuaistiin
    • Voit maistella eri ruokia aika ajoin, sillä makuaisti voi vaihdella. Maista myös jotain, mistä et ehkä ole aiemmin pitänyt.

    Hyvinä päivinä…

    • Pohdi mikä sinusta maistuu hyvälle ja kirjaa se ylös, näin saat kerättyä mukavan listan ja ruokien suunnittelu on helpompaa
    • Hyvänä päivänä, kun sinulla on enemmän energiaa, saatat löytää jotain uutta, joka voi olla avuksi huonompina päivinä, jos syöminen on vaikeampaa.
  • Huonompina päivinä…

    • Syöpä ja siihen liittyvät hoidot tai lääkitys voivat aiheuttaa pahoinvointia. Keskustele tästä hoitohenkilökunnan kanssa. Ehkäpä lääkitystäsi voidaan säätää, harkita pahoinvoinninestolääkitystä tai muuttaa lääkkeenoton aikataulua, jotta pahoinvointi pysyisi kurissa.
    • Jos syöminen on haasteellista, voit juoda täydennysravintojuomia tai yrittää syödä uudelleen myöhemmin
    • Jos olet yliherkkä ruoanlaitosta syntyville tuoksuille, voit kokeilla valmisruokia, pyytää apua kokkaukseen ja tuulettaa tiloja hyvin
    • Myös perhe ja ystäväsi saattavat huolestua, kun näkevät sinun kamppailevan syömisen kanssa. He voivat mielestäsi keskittyä jopa liikaa sinun syömiseesi ja juomiseesi. He tarkoittavat varmasti hyvää, mutta se saattaa tuntua painostavalta. Voit kertoa heille, että paras tapa auttaa juuri tänään voi olla se, että he tekevät pieniä välipaloja tai ruokaa, jota voit nauttia myöhemminkin.

     

    Hyvinä päivinä…

    • Listaa ne ruoat tai välipalat, joita koet helpoiksi nauttia. Jaa lista läheistesi kanssa, jotta he voivat auttaa sinua. Lista voi näyttää erilaiselta eri hetkinä.
    • Kerro läheisillesi kun ruoka maistuu, mistä olet nauttinut, mikä on maistunut erityisen hyvältä. Vaikka se olisi jo viikkoja pakkasessa ollut ateria. Tekstaa tai soita, heistä on mukava kuulla jos ruoka maistui sinulle.
  • Huonompina päivinä…

    • Ummetus on ikävää ja voi tehdä olosi täydeksi ja sairaaksi. Se voi olla seurausta syöpähoidoista tai -lääkkeistä. Keskustele asiasta terveydenhuollon henkilökunnan kanssa mahdollisimman pian.
    • Myös liian vähäinen kuidunsaanti voi aiheuttaa ummetusta. Mikäli kuidunsaantia ei ole erityisesti ohjattu välttämään, lisää ruokavalioosi hedelmiä, kasviksia, täysjyvätuotteita tai tummaa riisiä. Pähkinät, siemenet ja palkokasvit ovat myös hyviä kuidun lähteitä*.
    • Liian vähäinen nesteensaanti voi pahentaa ummetusta, varsinkin jos kuidunsaanti on lisääntynyt. Pyri juomaan n. 2 l päivässä. Jos tämä tuntuu vaikealta, keskustele hoitavan tahon kanssa.
    • Fyysinen aktiivisuus voi auttaa suolta pysymään toiminnassa, voit kokeilla vaikka kevyttä kävelylenkkiä

    Hyvinä päivinä…

    • Nauti hyvästä olosta ja syö hedelmiä, vihanneksia ja täysjyvätuotteita
    • Juo paljon nestettä, jotta vatsasi pysyy toimivana
    • Huomioi, mikä on tuntunut hyvältä: onko lääkityksen säätö auttanut tai oletko syönyt eri tavalla? Asiat unohtuvat nopeasti, joten kirjaa ne ylös.

Nutridrink Compact Protein

Nutridrink Compact Protein on täydennysravintojuoma, jota käytetään terveydenhuollon henkilöstön ohjauksessa. Se sisältää runsaasti energiaa ja proteiinia. Käyttövalmis, pirtelömäinen juoma on tarkoitettu sairauteen liittyvän vajaaravitsemuksen ruokavaliohoitoon.

Lue lisää